IPS Teodosie, Vrednic este!

Delimitarea de dogmele şi canoanele Bisericii Ortodoxe este un blestem care s-a lipit ca râia de capră de toţi purtătorii de cuvânt ai Sfintei noastre Biserici din ultimii 30 de ani.

foto: Oliver Dobrinoiu

Ce este Biserica Ortodoxă? Biserica este Trupul lui Hristos. Hristos este Capul Bisericii, nimeni altcineva. În Crezul Bisericii afirmăm: “Cred întru Una, sfântă, sobornicească şi apostolică Biserică”. “Aceste însuşiri ale Bisericii – anume unicitatea, sfinţenia, sobornicitatea şi apostolicitatea ei – vin din însăşi firea şi din scopul ei. Ele delimitează limpede şi exact caracterul Bisericii Ortodoxe a lui Hristos prin care ea, ca instituţie şi comunitate divino-umană se deosebeşte de toate instituţiile şi comunităţile omeneşti” (Sf. Iustin Popovici).

Delimitarea lui Vasile Bănescu de unicitatea Sfintei Biserici Ortodoxe este deci apostazie şi cerem, prin urmare, Sinodului B.O.R. să-i facă un minim catehism ortodox după ce-l va înnoi metanoetic cu un canon dat chiar de IPS Teodosie. Oricui ocupă funcţia de purtător de cuvânt i se cere un lucru esenţial: să cunoască şi să exprime crezul instituţiei pe care o reprezintă. Corectitudinea politică este o uzurpare a diplomaţiei, şi, mai ales, nu face parte din atributele acestei funcţii. Toate credinţele, toate instituţiile, toate partidele, etc., au propriile puncte de vedere deoarece sunt entităţi diferite unele de altele, datoare să-şi afirme identitatea. A relativiza totul este a anula orice autenticitate şi orice consistenţă. Domnului Bănescu i se potriveşte de minune vorba românească: “Dacă tăcea, filosof rămânea”, întrucât domnia sa chiar este filosof, şi încă unul priceput.

Amestecarea învăţăturii de credinţă (dogmatică şi canonică) a Bisericii cu corectitudinea politică (care este o ideologie), alături de afirmarea ex cathedra a ereziei ecumeniste intră sub osânda Sfântului Apostol Pavel: “Dacă chiar noi sau un înger din cer v-ar vesti altă Evanghelie decât aceea pe care v-am vestit-o, să fie anathema” (Galateni 1:8).

Mănăstirea Petru Vodă


Ortodoxie și Catolicism, Liturghie și Fake news

„E păcat să mergi la catolici”. E propoziția spusă de IPS Teodosie, care a aprins ieri presa și rețelele sociale. Și cred că mulți din acuzatorii IPS au căzut într-o mare capcană reducționistă, neînțelegând deplin despre ce e vorba. Ca unul care am fost în emisiune, îmi spun și eu opinia.
1. IPS nu s-a referit la mersul în vizită la catolici, el însuși participând la Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștină, la biserica catolică din apropierea Catedralei, ca li la alte vizite în Occidentul catolic.
Însă una e vizita la catolici și alta e comuniunea cu ei, implicarea liturgică, adică rugăciunea împreună cu cei de altă credință, lucru interzis de canoane, începând din vremea Sf. Apostoli. (căutați 10, 45, 46, 64 Apostolic, 2, 4 Sinodul III Ecumenic, 6, 9, 32, 33 Laodiceea). Există și o Hotărâre a Sf Sinod nr. 6745/29 octombrie 2008, care spune că ortodocșii nu au implicare liturgică cu catolicii, fie și în Săptămâna de rugăciune: „la Catedrala Patriarhală, alte catedrale și biserici ortodoxe din țară și străinătate, reprezentanții celorlalte culte creștine vor asista la slujba ortodoxă (Vecernia), fără implicare liturgică. Clericii ortodocși români prezenți la rugăciunea ecumenică organizată de celelalte Biserici creștine, vor asista la rugăciunea acestora, fără implicare liturgică, iar, apoi, vor putea rosti un cuvânt privind tema întâlnirii”.
Iar acum îi cerem IPS Teodosie să calce toate aceste legiuiri în picioare, de dragul…cui?
2. Răspunsul IPS e înțeles eronat, pentru că mai nimeni n-a înțeles întrebarea. IPS răspunde unei ascultătoare care spune că „merge de mulți ani”.
Asta nu e vizită, e clar rugăciune împreună cu catolicii, ceea de intră sub interdicția de mai sus. Ce trebuia să spună IPS? Că ortodocșii pot să-și facă praf învățăturile, doar că nu e o biserică ortodoxă în jur? Dimpotrivă, a oferit soluția canonică. Se poate merge la slujba ortodoxă de la frații greci, ruși, sârbi, etc.
3. Cine a lansat știrea (culmea, un teolog și fost angajat la Arhiepiscopie, Ionuț Druche) a uitat (sau nu a știut, sau nu a vrut) să precizeze contextul răspunsului IPS. Însă lipsa contextului generează fake news (explic imediat).
Răspunsul IPS vine pe fondul unei întrebări anterioare similară, chiar mai gravă. La min 6,14 în emisiune (e pus și aici), un ortodox spune că merge la catolici și „ia și ostia”, adică se împărtășește acolo. Ceea ce cred că a stârnit în IPS amintirea dureroasă a cazului IPS Corneanu (atunci toți strigau că s-au încălcat canoanele, acu…afară plouă). La a doua întrebare, când a auzit de „mai mulți ani”, IPS doar a reluat răspunsul. Nu a spus ascultătoarea dacă s-a și împărtășit, dar deja era clară încălcarea legiuirilor bisericești prin comuniune. Ca atare, IPS răspunde similar la ambele întrebări „e păcat”, adică se încalcă prevederile bisericești.
Unde e fake news? Păi nimic din toate astea nu s-au văzut în știrea vânturată reducționist prin presă, preluată pe nemestecate de comentatorii îndârjiți împotriva IPS. S-a speculat repede un scandal și s-au pus paie pe foc, fiind întrebați reprezentanții BRC, cărora normal că nu le-a picat bine propoziția IPS, neștiind tot contextul.
Și așa, în goana după audiență, reducând totul la o presupusă vizită la catolici, s-a construit o știre falsă, că IPS ar fi atacat, denigrat sau deranjat pe catolici. Nimic mai fals, IPS a spus doar că e păcat să se încalce propriile legiuiri bisericești. Nu știu cum se face că toți clamăm respectarea legii, dar când e vorba de cea duhovnicească, acolo brusc ne apucă libertinismul și relativismul. Vorba unui ziarist, Victor Roncea: „Se roagă un PNL-ist în sediu la PSD?” Chiar, de ce partidele pot crede diferit și cultele nu?
Și totuși, de ce nu putem să ne rugăm împreună? Pentru că, în libertatea noastră de credință, credem diferit și avem identități diferite. Dacă suntem superficiali sau relativiști, sigur că nu vedem aceste diferențe și credem că toți suntem la fel (comunism incipient), pentru că nu avem nici identități consolidate. Însă pentru un credincios care își trăiește rugăciunea din Liturghie, el își va căuta totdeauna rugăciunea cu care se identifică, pe care a învățat-o, o știe și o trăiește. Va respecta felul de a se ruga al celor diferiți, dar acela nu-l va hrăni.
Căci despre hrană identitară este vorba în rugăciune și împărtășire. Iar identitatea, cum spunea chiar Papa Francisc, nu se negociază: „Nu am cum să fiu ecumenic dacă nu pornesc de la faptul că sunt catolic, iar celălalt care este ecumenic în dialog cu mine trebuie să o facă în calitate de protestant, ortodox și așa mai departe. Identitatea noastră nu e negociabilă. Se integrează de la sine”. Adică, înțeleg eu, ortodocșii nu pot practica catolicismul, doar de dragul integrării în UE și NATO.


Doar Ortodox

N-a propovăduit Hristos şi pe ăla şi pe ăla! Am fost una şi am rămas cu Hristos; n-am schimbat nimic din ce ne-a vorbit El, deci El este ortodox.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: