Sfintii au ajuns la simplitatea pura pentru ca au depasit in ei insisi orice dualitate, orice duplicitate, spune Sfantul Maxim Marturisitorul. Ei au depasit lupta dintre suflet si trup, dintre bunele intentii si faptele pe care le savarsesc, dintre aparentele inselatoare si gandurile ascunse, dintre ceea ce pretindem ca suntem si ceea ce suntem de fapt. Ei s-au “simplificat” pentru ca s-au daruit in intregime lui Dumnezeu. Este motivul pentru care se pot darui in intregime si oamenilor in relatiile cu acestia. Daca evita uneori sa numeasca cu brutalitate pe nume slabiciunile acestora, o fac pentru a nu-i descuraja si pentru ca si in ei sa sporeasca rusinea, delicatetea, recunostinta, simplitatea si sinceritatea.
Sfintii dau intotdeauna curaj. Uneori ei micsoreaza pentru aceasta proportiile exagerate de inchipuire pe care oamenii le atribuie prin imaginatie slabiciunilor lor, pacatelor si patimilor lor. Ei ii vindeca de sentimentul deznadejdii sau al neputintei totale. Dar uneori ei reduc de asemenea si orgoliul celorlalti cu un umor delicat. Ei surad dar nu rad cu zgomot sau sarcastic. Alteori in fata faptelor imorale si a patimilor condamnabile ei isi arata seriozitatea dar nu inspira niciodata spaima. Ei acorda o valoare infinita celor mai sarmani oameni, pentru ca intrupandu-se Fiul lui Dumnezeu insusi a dat aceasta valoare infinita tuturor oamenilor, in fiecare om ei il vad pe Hristos, cum spun in cugetarile lor unii parinti duhovnicesti. Dar, in acelasi timp, ei injosesc orgoliul celorlalti dandu-se pe sine pilde de smerenie. Astfel ei restabilesc neincetat egalitatea naturala dintre oameni.
Prin smerenia sa sfantul trece aproape neobservat, dar el se face totdeauna prezent cand e nevoie de sprijin, de mangaiere, de incurajare. El ramane alaturi de cel pe care toti l-au parasit. Pentru el nici o greutate nu este de netrecut, nici o piedica de neinvins, cand e vorba de a scoate pe cineva dintr-o situatie disperata. El vadeste atunci o putere si o dibacie uimitoare, ingemanate cu un elan si o incredere de nezdruncinat, pentru ca el crede cu tarie in ajutorul lui Dumnezeu cerut printr-o rugaciune staruitoare.
El este fiinta umana cea mai smerita dar, in acelasi timp, el este o figura neobisnuita si uimitoare. El provoaca la ceilalti sentimentul ca au descoperit in el, si prin el in ei insisi, umanitatea adevarata.
Adevarat!